ישנם שלבים אותם כל יבואן עובר בדרך להבאת סחורה לארץ. תהליך הייבוא מתחיל באיתור המוצר והספק ומסתיים בהבאת הסחורה לארץ ושחרורה מהמכס.
השלב הראשון - איתור המוצר והספק בחו"ל
אדם, המעוניין לבצע יבוא סחורה, מתחיל בסקר שוק לגבי המוצר אותו הוא מעוניין לייבא. כדאי לברר קודם אם הוא נמכר בארץ, כיצד הוא נמכר ומה קהל היעד ועוד...
אחרי שהוחלט על המוצר, יש צורך באיתור המוצר דרך ספק בחו"ל. ישנן מספר דרכים לאתר ספק:
- המלצות מפה לאוזן
- ישנן חברות סחר המקשרות עם ספקים בעולם
- מנועי חיפוש
- חיפוש באינדקס מאגר ספקים, כגון Alibaba ו Globalsources
- פנייה ללשכות המסחר עם בקשה לרשימת ספקים רלוונטית
- נסיעה לתערוכות ופגישות עם ספקים בחו"ל
השלב השני - בחינת דוגמא של יבוא מסחרי
לאחר שאותרו מספר ספקים בחו"ל, נהוג לבקש לשלוח דוגמא של המוצר, על מנת להחליט עם מי רוצים לעבוד. את הדוגמאות כדאי לשלוח עם חברת בלדרות, דוגמת UPS, DHL וכדומה.
בשלב זה, רצוי לברר ולדעת את פרט המכס עבור המוצר שאנו מייבאים. ניתן לבקש מהספק את פרט המכס אשר נקרא Harmonized System Codes. זהו קוד מכס בינלאומי לצורך סיווג סחורות.
פרט המכס הינו קוד בין 8 ספרות אשר על פיו נקבעים גובה המכס ומס קנייה (אם בכלל). כמו כן, לפי פרט המכס, ניתן לדעת אילו אישורים/מסמכים/רשיונות דרושים, לצורך יבוא בכמות מסחרית.
השלב השלישי - מו"מ
לאחר שהוחלט לגבי הספק בחו"ל, מתנהל מו"מ על המחיר. המחיר מושפע מהכמות, תנאי המכר ותנאי התשלום לספק. בסיום שלב זה, מבקשים מהספק לשלוח קדם חשבון Proforma Invoice המכיל את כל המידע הרלוונטי לעסקה, כולל זמן האספקה.
השלב הרביעי - הזמנה מהספק וייבוא הסחורה
בשלב החמישי של יבוא מסחרי, בא לידי ביטוי הסיכום על תנאי המכר. אם סוכם על CIF, למשל, כל האחריות של הובלת הסחורה חלה על הספק עד לנמל היעד. היבואן רק דואג לעמילות המכס.
בתנאי מכר של EXW או FOB האחרויות להובלת הסחורה חלה על היבואן. יש לבקש הצעת מחיר להובלת הסחורה, תוך התבססות על כמות, משקל ומידות האריזה. במקביל, מומלץ לבקש מהספק לבדוק כמה תעלה הובלת הסחורה לארץ דרכו.
יש להוציא הזמנה לספק, בהתאם למפורט בקדם חשבון שנשלח על ידו . במקביל, יש לפנות אל חברת שילוח בינלאומי לביצוע הובלת הסחורה לארץ. הייבואן מעביר את פרטי הקשר של הספק ואת פרטי המשלוח.
השלב החמישי - עמילות מכס
יש לדאוג לקבלת הניירת מהספק (חשבון מכר, מפרט אריזה, תעודת מקור ושטר מטען) בפקס, לפני הגעת הסחורה לארץ. את המסמכים המקוריים, יש לבקש שישלחו באמצעות חברת בלדרות אל עמיל המכס. לדאוג שעמיל המכס יקבל את כל הניירת הרלוונטים ובנוסף יפוי כח או חתימה עם חותמת על שטר המטען.
הלקוח מקבל הודעה על הגעת המטען מחברת התעופה או הספנות. לאחר הגעת הסחורה לארץ, ובמסגרת שירות עמילות מכס, דואג עמיל המכס לפקודת מסירה/איתור מחברת תעופה/ספנות. בשלב הבא, הניירת עוברת תהליך סיווג לפי פרט המכס ונקבע גובה תשלום המיסים.
לפני תשלום התיק ושחרורו מהמכס, עמיל המכס שולח למקבל הסחורה דרישת תשלום עבור המיסים. לאחר הסדרת התשלום במכס, הסחורה משתחררת. כל מה שנותר, הוא לדאוג להובלה יבשתית של הסחורה ליעדה המבוקש.
בהצלחה.