תנאי מכר - (International Commercial Terms (INCOTERMS
ישנם 13 מונחי מכר אוניברסלים הנוגעים לנושא סחר בינלאומי כגון CIF, FOB, DDU, אשר פותחו בשנת 1936 ע"י לשכת המסחר הבינלאומי ונועדו להסדיר 3 נקודות עיקריות:
1. מתי עובר נטל ההוצאות מהמוכר לקונה
2. מתי עוברת זיקת הביטוח מהמוכר לקונה
3. מתי עוברת נטל האחריות ממוכר לקונה
המונחים מתחלקים ל 4 קבוצות לפי האות הראשונה של המונח: E, F, C, D
שם קבוצה |
תנאי מכר |
קוד |
פירוש מקוצר |
קבוצת E |
EXW Ex Works |
EXW |
משער המפעל |
קבוצת F
|
Free Carrier Free Alongside Ship Free On Board |
FCA FAS FOB |
מסירה למוביל מסירה לצד האוניה כולל העמסה לאוניה |
קבוצת C
|
Cost and Freight Cost, Insurance and Freight Carriage Paid To Carriage and Insurance Paid To
|
CFR CIF CPT CIP
|
עלות ודמי הובלה עלות ביטוח ודמי הובלה תשלום למוביל תשלום למוביל ולמבטח
|
קבוצת D
|
Delivered At Frontier Delivered Ex Ship Delivered Ex Quay Delivered Duty Unpaid Delivered Duty Paid
|
DAF DES DEQ DDU DDP
|
מסירה במעבר הגבול מסירה על גבי סיפון האוניה מסירה על הרציף משלוח ללא תשלום מכס משלוח כולל תשלום מכס
|
את המונחים אפשר לכתוב בצורות שונות כגון: CIF, cif, C.I.F
בכל המונחים הללו צריך לרשום את שם המונח ולאחר מכן נקודת ציון רלוונטי כגון: CIF Haifa
קבוצת E
Ex Works - EXW
מכירה בשער המפעל. עם העמדת הסחורה לרשות הקונה במחסן המוכר נטל ההוצאות והאחריות וזיקת הביטוח עוברים מהמוכר לקונה.
על הקונה לדאוג לאיסוף והעמסה של הסחורה למשאית/מכולה מחצר המוכר.
על הקונה החובה לדואג לכל האישורים, רשיונות היצוא במידה ונדרשים. בנוסף עליו לשאת בכל תשלומי האגרות והמיסים השונים בנמלי היצוא. בהתקשרות הנ"ל הקונה נושא בכל העלויות והסיכונים הכרוכים בהובלת המטען מדלת לדלת.
קבוצת F
בקבוצה זו עלות ההובלה הבינלאומית חלה על הקונה והמוכר מחוייב למסור את הסחורה בנקודה מוגדרת, שנקבעה ע"י הקונה.
Free Carrier - FCA
המוכר מחוייב למסור את הסחורה בנקודה עליה סוכם מראש עם המוביל הבנ"ל, בליווי המסמכים הדרושים, ובכך, מסיים את חובותיו מול הלקוח.
עם מסירת הסחורה למוביל, עוברים זיקת הביטוח, נטל ההוצאות והאחריות מהמוכר אל הקונה.
במונח FCA ניתן למעשה להשתמש במקום המונח FOB (ראה להלן), כאשר מדובר במשלוח מטענים חלקיים בים או באוויר.
Free Alongside Ship - FAS
המונח משמש רק בשילוח ימי. המוכר מחוייב למסור את הסחורה לצד האוניה ובכך מסיים את חובותיו מול הקונה. עם מסירת הסחורה על הרציף, לצד האנייה, עוברת האחריות מהמוכר לקונה, כולל כל ההוצאות הכרוכות בהובלת הסחורה, זיקת הביטוח וקבלת האישורים/רשיונות הדרושים, במידה וקיימים.
Free On Board - FOB
המונח משמש רק בשילוח ימי. המוכר מחוייב למסור את הסחורה עד לאוניה, כולל טעינת הסחורה על האנייה, ולדאוג לכל ההליכים הדרושים במכס ייצוא.
הקונה צריך לדאוג להובלה ימית, ביטוח ולשאר ההוצאות.
קבוצת C
בקבוצה זו עלות ההובלה חלה על המוכר והוא גם אחראי למסירת הסחורה לנמל היעד.
Cost and Freight - CFR
המונח משמש רק בשילוח ימי ובא להחליף את המונח C&F.
המוכר אחראי להובלת הסחורה עד לנמל היעד. כל ההוצאות עד להגעת הסחורה לנמל היעד חלות על המוכר. הקונה אחראי על הביטוח והוצאות נוספות בנמל היעד.
Cost, Insurance and Freight - CIF
המונח משמש רק בשילוח ימי. כל ההוצאות והאחריות הקשורות להובלת המטען עד לנמל היעד, חלות על המוכר, כולל דמי ביטוח.
Carriage Paid To - CPT
המונח הנ"ל זהה למונח CFR ומשמש גם בשילוח אווירי
Carriage and Insurance Paid To - CIP
המונח הנ"ל זהה למונח CIF ומשמש גם בשילוח אווירי
קבוצת E
בקבוצה זו חלה חובה על המוכר להסדיר ולשלם עבור הובלת הסחורה לנקודת היעד שנקבעה.
Delivered At Frontier - DAF
המוכר אחראי להובלת הסחורה עד לנקודה מוסכמת מראש על הגבול, או בסמוך לו.
Delivered Ex ship - DES
מתייחס רק לשילוח ימי. המוכר אחראי להובלת הסחורה עד לנמל היעד ומסירת הסחורה על גבי סיפון האוניה. על הקונה לפריקת הסחורה ושחרורה מהמכס.
Delivered Ex Quay - DEQ
מתייחס רק לשילוח ימי. המוכר אחראי להובלת הסחורה עד לנמל היעד, כולל פריקה ושחרור מהמכס. הקונה אחראי להובלה יבשתית.
Delivered Duty Unpaid - DDU
המוכר נושא בכל ההוצאות עד למסירת המטען בנקודה שנקבעה ע"י הלקוח במדינת היעד. המוכר לא אחראי על תשלומי מכס ומיסי יבוא וגם לא בהוצאות פריקת הסחורה בנקודת היעד.
Delivered Duty Paid - DDP
המונח דומה למונח DDU למעט העובדה שהמוכר נושא בכל ההוצאות כולל שחרור ממכס ותשלום המכס.
במקרים רבים מסוכם, כי המוכר יישא בכל ההוצאות, למעט תשלום המע"מ. במקרים אלו, משתמשים במונח DDP VAT UNPAID.