שטר מטען אווירי וימי

שטר מטען - כל מה שרציתם לדעת ויותר

שטר מטען אווירי וימי  1

שטר מטען הוא מסמך קבלה של מטען המונפק ע"י המוביל ומציין את פרטי השולח, המקבל ותיאור וכמות הסחורה, מאיפה ולאן זה מיועד, מי משלם את ההובלה ועוד,

הבדלים בין שטר מטען אווירי לימי

שטר מטען מונפק לפני/אחרי יציאת הסחורה מהארץ

שטר מטען עבור משלוח ימי משמש כהוכחה שהמטען יצא מהארץ והשטר מטען מונפק רק לאחר אישור טעינה לאוניה ולאחר שהאוניה הפליגה מהארץ – ואילו שטר מטען אווירי אינו מהווה אישור שהמטען יצא מהארץ. השטר מטען האווירי מונפק לפני יציאת הסחורה ומשמש כאישור קבלת הסחורה.להטסה עם פרטי הטיסה המתכוננים.

 

שטר מטען סחיר/לא סחיר

שטר מטען אווירי אינו יכול להיות שטר סחיר ואילו שטר מטען ימי יכול להווה שטר סחיר בדיוק כמו צ'ק פתוח.כאשר מופיע במקבל הסחורה TO ORDER – זהו המקרה הדומה לצ'ק פתוח שבו כל אחד שמחזיק בשטרי המטען המקורים יכול לשחרר את הסחורה.

גם בים התפתח שטר מטען לא סחיר שנקרא SEAWAYBILL או EXPRESS BL שבו אין שטר מטען מקורי מונפק אלא רק העתק והשטר מטען לא יכול להיות סחיר או מוסב למישהו אחר מלבד מי שמופיע כמקבל הסחורה.

שטר מטען פנימי ושטר מטען ישיר

שטר מטען פנימי הוא שטר מטען של משלח בינלאומי.

שטר מטען מונפק ע"י המוביל, כאשר בשטר מטען פנימי – המוביל שיופיע ע"ג שטר המטען יהיה המשלח הבינלאומי. ואילו בשטר מטען ישיר המוביל יהיה חברת תעופה באוויר או חברת ספנות בשטר מטען ימי.

כיצד אפשר לדעת איזה סוג שטר מטען יש לנו? פשוט מביטים מטה מי חתום על השטר מטען.

כאשר היבואן מקבל העתק שטר מטען – יהיה תמיד רשום למי לפנות כדי לקבל את המטען – for delivery

תפקיד של שטר מטען ימי: קבלת אישור טעינת הסחורה לאוניה/תעודת בעלות/חוזה הובלה

תפקיד של שטר מטען אווירי:קבלת אישור מטען התקבל ע"י המשלח/הוראות משלוח/ראיה להסכם

סוגי שטרי מטען לשחרור:

1.      שטר מטען סחיר (ימי בלבד)– שטר מטען שהמקבל מופיע כ to order – כל מי שמחזיק שטר מטען מקורי יכול לשחרר את הפקודה.

2.      שטר מטען ישיר/straight BL-המקבל צריך למסור שטר מטען מקורי

3.      שטר מטען שאינו סחיר- waybill/express release/telex release – מספיק שהמקבל יציג העתק שטר מטען על מנת לשחרר את הפקודה

 

שטר מטען אווירי – AWB(AIRWAY BILL)

זהו מסמך קבלה של הסחורה ומשמש גם כחוזה בין המוביל ללקוח.

שטר מטען אווירי אינו מסמך סחיר כמו השטר המטען הימי.

מספר שטר מטען אווירי מורכב מ 11 מספרים שמתוכם – 3 מספרים ראשונים מציינים את קידומת חברת התעופה – לדוגמא אל על- 014

שטר מטען אווירי מונפק לפני שהסחורה יוצאת מהארץ בניגוד לשטר מטען ימי שמונפק רק לאחר הטענה ויציאת המכולה לחו"ל.