סוגי מכולות בהובלה ימית

סוגי מכולות בשילוח בינלאומי והובלה ימית

סוגי מכולות בהובלה ימית  1

רוב השילוח הבינלאומי מתבצעת במכולות באוניות מכולה דרך הים, הדרך הבטוחה והיעילה והמהירה ביותר להוביל סחורה דרך הים

המכולה הינה תיבה גדולה עשויה ממתכת שמגיע במספר גדלים סטנדרטיים שונים שעיקרם מכולות 20 ו 40 רגל.

המכולה הינה המצאה קנדית אשר שידרגה ויעילה את נושא ההובלה הימית כאשר נבנו מכולות בגודל סנדרטי לצורך המכלות ואוניות מכולה אשר הותאמו להמעסת מכולות במהירות גדולה.

רוב המכולות מיוצרות בסין והם מיוצרות לפי ארגון התקינה הבינלאומי ISO

כל מכולה שמשמשת לשילוח ימי חייבת באישור תעודת CSC שמודבקת לדלת המכולה.

מרבית המכולות שייכות לחברות ספנות, אך יש מכולות בבעלות פרטית-shipper's own .

כדי לשלוח מכולה בבעלות פרטית צריך לספק לחברות הספנות אישורים המעידים על כשירות להובלה ימית ולקבל אישור להובלה מחברת הספנות. רוב מכולות האיזוטנקים הם בבעלות של יצואנים.

גודל המכולות נמדדת לפי יחידות TEU- twenty-foot equivalent unit

מכולה 20 רגל שווה ל 1 TEU ומכולה 40 רגל שווה 2 TEU

יש סוגי שונים של מכולות אך הם באים בעיקר ב 2 גדלים:

1.      20 רגל – 20FT

2.      40 רגל – 40FT

 

סוגי המכולות

מכולה רגילה -REGLAER OR DRY VAN-RG-DV

מכולה מסוג זה משמשת למטען כללי ומתאימה למטענים שצורת הגיאומטרית וממדיהם הפיזיים נוחים להמכלה מצידה הקדמי של המכולה.

מכולה גבוהה  -HIGH CUBE -HQ OR HC

מכולה בעלת תכולת נפח גבוהה יותר כדי לאפשר הובלת מטעניים נפחיים כגון מוצרי פלסטיק, טיטולים וכו'. המכולה הנ"ל גבוהה יותר ממכולה 40 רגל רגילה – 9'6  ואפשר לזהות אותה ע"י מדבקות הפסים בגג של הדלת הקדמית ובתווית צהובה – 9'6  על דופן הדלת

מכולה פתוחת גג-OPEN TOP-OT

מכולה עם גג מיריעת פלסטיק עבה הניתנת להסבה במידה ויש חריגה בגובה.

משמשת בעיקר למטענים שאינם נוחים להעמסה רגילה אלא למטענים חריגים הדורשים העמסה ע"י מנוף ולמטענים ארוכים וכדומה  בעיקר יעילה למטענים חריגים בגובה.

מכולה פתוחת צדOPEN SIDE-OS-

מיועדת להמכלה של טובין בעלי פרופילים חריגים ומטענים שלא יכולים להיות מועמסים דרך הדלת.

מכולת איזוטנק – ISOTANK -IS-

מכולה להובלת צובר נוזלי שבנויה ממסגרת מרובעת במידות סטנדרטיות כאשר בתוך המסגרת נמצאת מיכל עגול –טנקר בפחים של עד 22,000 ליטר. משמש בעיקר להובלת חומרים מסוכנים ולתעשיות הכימקלים בישראל ומועברים בו שמנים, דלקים וחומצות ועוד. מגיע רק בגודל 20 רגל.רוב האיזוטנקים הם של יצואנים – כלאמר

מכולת משטח  - FLAT-FL

בנויות מבסיס המכולה ומסגרת של 4 עמודים בפינות. מיועדת בעיקר להמכלה של מטען אשר לא ניתן להמכיל דרך הדלתות בגלל הנפח או הצורה

מכולה למטען בתפזורת /צובר יבש – BULK-BL

מכולות בגודל 20 רגל שנועדו להובלת תפזורת יבשה כגון גרעינים, דשן, סוכר וכדומה.

היתרון בהמכלה במכולות הללו הוא החסכון באריזה והמכלה וריקון מהיר ונוח.

למכולות הללו יש פתחי מילוי עליונים ופתחי ריקון התחתון.

מכולת קירור – REEFER CONTAINER-RF-

מיועד להובלת מטענים החייבים בקירור והקפאה בדרגות שונות. מכולות הקירור הם בעלות יחידת קירור עצמאית המוזנת ממנוע חשמלי המקבל מתח מהאניה או מרציפי הנמל.  המכולה מגיע בגדלים של 20, 40 ו40 גבוהה

טריילר/נגרר – TRAILER

משמש עבור שילוח בינלאומי של תוצרת חקלאית באוניות גלנוע-RORO

סגר מכולה (פלומבה) – SEAL NUMBER

הסגר הוא למעשה מעין מנעול עם מספר חד ערכי שאיתו סוגרים את המכולה לאחר ההמכלה.

כל חברת ספנות מחזיקה סגרים ובדרך כלל כאשר המוביל מושך מכולה מהנמל או מהמסוף הוא מקבל גם סגר. יש יצואנים שמשתמשים בסגרים שקנו בעצמם. אך חשוב לדעת שיש חברות ספנות שדורשות שהסגרים במכולות יהיו אך ורק של חברת הספנות ולכן צריך לוודא. יש גם סגרי מכס שהמכס "חותם" לאחר בדיקה פיזית. הסגר נועז למזער את הסיכון בפריצה ואמצעי לבדיקה ומעקב שמכולה לא נפתחה או נפרצה.

 מספר מכולה

לכל מכולה שמיועדת לשילוח ימי יש מספר חד ערכי. המספר של 11 תווים.

4  אותיות ראשונות + 7 מספרים.

4 אותיות מורכב בדר"כ מ 3 אותיות ראשונות על שם חברת הספנות והמספר הרביעי אות המציינת סוג המכולה שהדרך כלל יהיה U(unit)לכלל מכולות משא.

7 מספרים מורכב מ 6 ספרות ראשונות שמהווה את מספר הרישוי של המכולה + סיפרת ביקורת.

קידומות נפוצים הם:

ZCSU- של צים

MSCU- MSC

MRKU-מארסק

OOCU-OOCL