יבוא ושיווק

יבואנים רבים עוסקים ביבוא של מוצרים זולים מחו"ל לארץ ושיווק שלהם בשוק הישראלי.

כיום כל יזם המעוניין לשווק בארץ סחורה מסוג כלשהו, צריך למעשה לבחור האם ברצונו לשווק סחורה אשר גם מיוצרת באופן מקומי בשטחי ישראל או האם ברצונו לייבא את אותה סחורה ממדינות שונות בחו"ל. לכל חלופה יתרונות וחסרונות ובכל בחירה אותה נעשה, חשוב לקבל את ההחלטה בהתאם לסוג הסחורה והתוצרת אותה נרצה לשווק ובתאם לכך, ניתן יהיה להשוות את העלויות בין יבוא או ייצור מקומי ולבחור בדרך הטובה ביותר עבורנו.

בחלק מהמקרים ייתכן ונרצה לשווק בארץ סחורה כאשר עדיין לא התקבלה החלטה בנוגע לסוג הסחורה ואז ניתן יהיה לבחון ראשית את סוג התוצרת המקומית המיוצרת כאן בישראל אל מול סוגי הסחורה אותם נהוג לייבא מארצות מעבר לים. באופן די פשוט ניתן כיום לפנות אל אתר האינטרנט של התאחדות התעשיינים בישראל ולקבל מושג כלשהו אודות התוצרת המקומית שבה מובילים מוצרים מתחום האלקטרוניקה, מוצרי מזון, משקאות וגם טבק.

במקביל לתוצרת המקומית היוצאת מישראל, ישנם גם ענפים אשר נחלשים בארץ, בין היתר תחום הטקסטיל והביגוד וזאת משום שכעת ניתן להשיג כוח עבודה וחומרי גלם זולים יותר בארצות כמו סין וטורקיה. כך למעשה אנו יכולים לבחון את סוגי הסחורות השונות ואת התוצרת המקומית יחד עם התוצרת המיובאת ולבחור מה ברצוננו לשווק. במקרים אחרים, אנו יודעים מראש איזו סחורה היינו רוצים למכור ולשווק בארץ ובהתאם אנו בוחנים את התוצרת המקומית אל מול יבוא מחו"ל.

יחד עם התחומים של יבוא אישי או יבוא ממשלתי, היבוא המסחרי שהוא למעשה יבוא סחורה ושיווקה בחנויות בארץ, תופס את הנתח הגדול ביותר של יבוא מחו"ל לישראל. בחלק מהמקרים אנו עוסקים ביבוא של חומר גלם כמו חומרים כימיים או מתכות בהם אנו משתמשים לייצר את המוצר המוגמר בארץ או לייצא אותו לחו"ל. במקרים אחרים אנו מייבאים מוצר מוגמר מחו"ל ללא צורך בעיבוד נוסף שלו, כך שלאחר קבלת המשלוח ניתן כבר לשווק אותו לחנויות.

מי שמבקש לייבא ולשווק מוצר מוגמר שכזה ימצא כי המדינות המובילות מהן ניתן לייבא הן מדינות המזרח כמו סין ותאילנד ואליהן נוספת גם טורקיה. הסחורה הנפוצה ביותר ליבוא ממדינות המזרח כוללת יבוא ושיווק צעצועים לילדים מכל הגילאים כולל מוצרי תינוקות, ייבוא ושיווק מתנות וחפצי נוי, ייבוא ושיווק של חפצי בית וכמובן גם יבוא ושיווק של מוצרי ביגוד והנעלה המגיעים מסין או מטורקיה.

למעשה מדובר בסחורות להן יש ביקוש רב בארץ ובתחומים בהם התחרות בין המשווקים גדולה במיוחד ומשום שהצרכנים מחפשים לקבל את המחיר הנמוך, יבוא מסין וממדינות המזרח בהן כוח העבודה זול במיוחד, היא דרך מצוינת לקבל סחורה מבוקשת במחיר נמוך. האתגר האמיתי עבור יבואנים כיום הוא למצוא מפעל אמין ויצרן אמין מעבר לים, על מנת לוודא כי יחד עם העובדה שאנו מייבאים סחורה זולה, אנו גם מקבלים סחורה אמינה שעומדת בסטנדרטים של מכון התקנים ולמעשה כזו הניתנת לשיווק ומכירה הוגנים.

גם לאחר שמצאו מפעל הולם ואת סוג הסחורה המבוקשת, יבואנים המבקשים לשווק את אותה סחורה בארץ צריכים להבין לא מעט בחוקי מכס ובכלל בבירוקרטיה הנוגעת לכל יבואן סחר בינלאומי. יבואנים מסוימים מעדיפים להתמודד מול מכס ישראל לבדם בעוד שאחרים משתמשים בשירותיהן של חברות המתמחות בתחום של שילוח בינלאומי. כך או כך, על מנת להתמיד בעסקי היבוא והשיווק לצרכי מסחר בארץ, צריך לבחור היטב את סוג הסחורה אותה משווקים, את ארץ היבוא ולעקוב אחר ההסדרים הדרושים לשיווק הסחורה לצרכנים.